Friday, December 19, 2008

Jari

Dah menjadi rutin harian aku, setiap pagi buka email - jawap apa yang patut. Kadang-kadang aku jadi termanggu-manggu apa yang nak ditaip, acapkali juga aku cuma membaca tanpa menjawap apa-apa soalan. Ada soalan, ada jawapan, tapi selalunya kita tidak menjawap soalan dengan tepat, penuh dengan liku bahasa pelik yang sukar manusia lain untuk mengerti.
Ada ketikanya aku jadi kaku seribu bahasa. Jari-jari aku semacam keras atau lembik tidak bermaya untuk mengungkapkan sesuatu dengan seseorang. Layakkah aku memberi nasihat sedangkan aku masih memerlukan nasihat? Bolehkah aku memberi buah fikir yang bagus-bagus sedang aku sendiri masih mendambakan ilmu dari orang lain ?
Banyak soalan duniawi masih belum terjawap oleh aku. Banyak sudah individu yang kononnya mereka ahli fikir cuba menjawap persoalan yang sama dalam diri aku, namun kelihatannya begitu dangkal malah kedangkalan itu diresponkan terlalu baik oleh para pemikir yang lain. Di jalan benarkah aku bila aku menolak ratusan respons lain itu sedang aku cuma berpandukan senaskah tafsir dan sebaris hadith?

No comments:

a k u W A R I S A Y A H

a k u W A R I S A Y A H