Thursday, December 4, 2008

Gawat

SUSAH, memang susah nak di ungkapkan. Barangkali tidak ada ucapan yang perlu di lontarkankan dari mulut kita. Sewaktu bergegas keluar tadi subuh , dengan otak yang angankan sesuatu yang enak untuk dimakan, terpandang dari dalam kereta semasa di lampu merah, seorang lelaki separuh umur mengangkat seguni yang entah apa di dalamnya. Pada fikiran aku, mungkin getah sekerap untuk di jual kerana bentuknya persis guni orang bawa getah sekerap hasil torehan semalam, atau ubi kayu?? Tapi nyata meleset bila mana nampak berkeliaran anak-anak kucing yang baru kenal dunia, terpinga-pinga di tepi jalan. Selepas ini kemana anak-anak kucing itu melarat, mengiau minta di belas. Ibunya tiada, kesian.

Terfikir juga dalam hati, inilah akibatnya jika kucing terlalu banyak di rumah, atau mungkin sesuatu onar sudah dilakukan oleh kucing-kucing itu hahaha, atau kantung tuannya sudah mulai tidak pernah penuh lagi seperti dulu akibat ekonomi yang meleset.

KITA?? Mungkin besok, lusa atau suatu hari nanti akan diberitahu oleh majikan kita, kamu boleh pulang kerumah, rehatkan minda, jangan susah hati, kami akan hubungi kamu secepat mungkin...ATAU, maaf...kamu sudah tidak diperlukan lagi. Di luar pagar sekumpulan warga Myanmar, Vietnam, Indon sedang sabar menunggu untuk memenuhi ruang-raung kantor kita...atau seluruh premis rezeki kita.

Ketika itu, apa yang harus kita lakukan dengan keadaan sekarang yang terlalu meruncing, gawat politik, rasuah, kronisma, tolak agama, pijak kepala, hentam kromo, tidak bersatu di bawah lembayung agama? Sedangkan bangsa lain, sudah menunjukkan sifatnya yang tidak ubah seperti heina yang menunggu peluang mencarik-carikkan daging mangsa sang singa yang lapar serta kedekut itu??

FIKIR....

No comments:

a k u W A R I S A Y A H

a k u W A R I S A Y A H