Tuesday, November 4, 2008

Kesiannya Farhan

Senyum kelat seorang ibu....sabarlah
..kesayangan nenek
Sakitnya tidak mengizinkan dia bergerak aktif seperti sebelumya.
Farhan, baru keluar ICU, di tempatkan di wad C3 Hospital Besar Pulau Pinang.

Dua minggu yang lepas, bergegas aku ke Pulau Pinang setelah mendapat berita anak saudara aku yang dimasukkan ke wad ICU. Sebabnya belum pasti tapi dari telahan awal doktor yang merawatnya, paru-parunya sudah 75% di liputi air. Pembedahan terpaksa dilakukan cepat untuk keluarkan air dari paru-parunya. Nafasnya tidak teratur dan sesak. Ketika aku melawatnya dulu, aku tak sanggup nak berdepan dengan budak-budak yang sakit macam ni....kesian! Nanti tak pasal-pasal aku pulak yang sebak.
Isnin tadi, ke Penang lagi aku, tapi kira bolehlah aku usap kepalanya, cakap dan sebagainya. Kini sakitnya sudah diketahui~virus kanser paru-paru sudah ada, sudah tahap 3 dari 4 yg serious. Pembedahan membuang ketumbuhan perlu dilakukan cepat, tapi menurut doktor keadaan nadi nafasnya tidak menentu (93~95% saja) menyebabkan operasi terpaksa di tangguhkan dulu.
Wallahua'lam, kena sabar dan berdoa sajalah yang mampu. Ketika sakit sebegini, wang ringgit bukan nilaian untuk bugarkan tubuh seseorang. Semangat yang kuat perlu untuk kedua ibubapa...
Adios

No comments:

a k u W A R I S A Y A H

a k u W A R I S A Y A H