Wednesday, April 22, 2009

Nasi Itik...ganti nasi ayam?

Makan Nasi Itik? ( 'agak' mengarut?..)

Aku di tegur dlm email kerana tulis entry pasal "apa itu cinta" pada 14 feb?oh?katanya aku tak betul kerana menyambut hari V ( V FOR VENDETTA ) sedunia?oh?kemudian, aku di kutuk lagi pasal tulis entry tentang wanita pada hari wanita sedunia..oh?akhirnya, aku tak serik, hari ini satu april?aku nak mengarut pulak ha ha ha!

"Laukku belum cukup masin? Eloklah engkau tambah garam" Satu hari isteri ku bawakan kuih yang berwarna hijau?

Aku tanya: "kuih apa ni"

Isteri jawab: "kuih gulung"

Aku pelik: "kuih gulung?

Isteri pelik: "kenapa?

Tiba2 aku rasa sakit pada seluruh sendi, urat di badan aku rasa bergerak2. perjalanan darah dalam tubuhku bergolak dan berkocakkan, aku tengok urat ditanganku seolah olah tersembul seperti ular menjalar?yang peliknya isteriku tak nampak apa apa perubahan pada badanku?
Aku terjatuh menahan kesakitan?
Isteri cemas: "abang kenapa ni?"

Aku sakit: "aduh..aduh?jauhkan kuih hijau tu dari abang?"

Isteri sedih: "kenapa bang?kenapa boleh jadi macam ni?"

Aku sakit: "abang rasa panas?cuba awak bukan kan baju kemeja abang
niee..panaslah.."

Sebaik sahaja isteri aku membuka baju kemejaku maka terpampanglah t-shirt
'superman'..

Ohhhh..abang buat lawak ye..abang ingat ni kuih 'krypton' ke? Aku ketawa terbahak2 ke ke ke ke? (umat menderita membuang masa?Oh..! .byk sgt menonton smallville?)

Itu adalah cerita isteri aku memasak kuih hijau, hari ni aku nak tolong masak kat isteri aku pulak, org alim kata, masak memasak ni tugas suami?maka aku nak masak nasi itik hari ni, isteriku begitu terharu..maklumlah aku memasak ni macam menunggu kejadian 'gerhana bulan'?

Satu hari sorang sahabat r.a pergi rumah Nabi s.a.w dan bagi salam, maka Nabi telah keluar dengan tangannya penuh ngan tepung,(kerana sedang menolong isteri uli tepung), seorang sahabat lain nak cuba amal sunnah ni ambil masa (lebih kurang-aku tak ingat)sepuluh tahun, baru dapat: yang mana ketika dia tolong isteri dia uli tepung, org bagi salam, maka dia telah
keluar rumah dan berkata, aku telah dapat ikut sunnah nabi!, wAllahu 'alam?

Jadi marilah para suami sekalian, kita gembirakan mereka (perempuan, isteri dan?) dengan memasak !...antara kepandaian aku yg di kurnia Tuhan adalah menyediakan nasi itik:

Aku ada tanya ustaz apakah perbezaan antara mayat dan bangkai.? ustaz cakap kalau binatang tak disembelih itu adalah bangkai...oh?jadi apa yg kita makan hari hari adalah mayat ayam, ikan, lembu dll.

Biasa kat kedai kita cakap: "itik segar satu" senyum je makcik yang jual itik tu ambil duit. Cuba pergi kedai dan mintak : "mayat itik sekor" terkejut itik makcik yang jual daging itik tu..."err kat sini tak jual mayat itik, cuma jual itik segar" apa apalah... aku bukan nak bercerita mengenai bangkai ayam atau mayat itik tapi nak bercerita bagaimana nak buat nasi itik. Korang pernah makan nasi itik? Jom! Cara2 membuat nasi itik?

(resepi ni betul..ni bukan april fool?aku dah buat dah, best?insyaAllah)

Resepi:
- Daging Itik
- Rempah ratus
- Sup bunjut
- Tomato
- Lada besar
- Madu
- Kicap kipas udang
- Lada chulah
- Planta
- Ulam (timun, kobis, tomato: suka hati koranglah)
Cara memasak:

1. Rebus itik dalam air.
baki air rebus itik tadi 1/2 buat masak nasi + rempah ratus + planta.
= siap NASI

2. lagi baki 1/2 air rebus itik tadi buat sup + sup bunjut + rempah ratus +
garam.
= siap SUP

3. Itik sapu dengan madu dan goreng
dah goreng gaul dengan kicap dan tabur lada chulah .
= siap ITIK GORENG

4. Blender tomato + lada besar + gula + sedilit air = siap KUAH PEDAS LADA
MERAH

5. Potong ulam suka hati korang
=siap ULAM

Sekarang semua dah ada..

-Nasi .

-Sup

-Kuah lada Merah

-Ulam

-Itik goreng

jemputlah makan korang semua..Jemput2 makan..sila2 jangan malu2..
Tu ada lagi tu, tambah2..tambah?

HAH INI BARU NAK MASUK BAB TAZKIRAH..........

Sambil makan nasik itik tu, silalah dengar tazkirah dari aku (bukan ustaz )

Assalamualaikum, sidang hadirin sekalian, makan2 jangan tak makan?

Aku nak tanya korang:
Ada tak org yg makan nasik sahaja? kalau kita observe kat restoren2 atau gerai2 makanan, berapa ramaikah yg order nak makan nasik sahaja? Takde? Kenapa?

Dan tentu korang malu nak order nasi sajer, nanti satu kedai gelak kat korang, ha ha ha si miskin, ha ha ha!
Biasanya org yg makan nasik sahaja adalah org yg sakit/tidak sihat?org sebegini biasanya takde selera untuk makan, tapi terpaksa makan gak..takut jadi mayat?.

Begitulah korang semua, tentu malu nak solat wajib sahajakan? Sebab tu korang buat solat2 sunnat?bagus korang hari ini?alhamdulillah? korangpun malu nak solat kat rumah hari ni?korang semua solat kat masjid?korang punya 'iman' akan rasa gelisah bila tak solat berjemaah, bila tak buat solat 2 sunnat..alhamdulillah?

Aku nak tanya korang, Korang nak pegi mana tu? korang akan jawab nak pergi makan nasik.. tetapi hakikatnya, korang tak makan nasik sajer , korang makan ngan lauk-pauk yg sedap2..ikan, itik, ayam, sayur, petai bla bla bla? Aku tanya korang lagi, nak pergi mana tu? korang jawab nak pegi sembahyang.. tetapi hakikatnya, korang tak solat sajer , korang buat solat
sunnat, lepas tu mengaji, duduk iktikaf bla bla bla...Bagusnya korang sebagus makan nasik itik dengan segala accessory, dan bertambah bagus korang bila beribadah ni buat pulak ibadah tambahan.. Lepas puasa ramadhan, puasa pulak enam, lepas zakat, sedekah pulak..oh..terharunya aku ngan korang?sejuk perut mak mengandung ?

Aku nak tanya korang lagi nie," kenapa tak makan nasik kosong je.. abis makan kenyang gak" .korang jawab," mana sedap makan nasik takde lauk". Aku tanya korang,"kenapa solat tak buat yg wajib je.. yg lain tu sunnat jer..korang jawab,"aku takut Ibadah wajibku ada salah dan silap, moga Allah tampal dengan Ibadah2 sunnat.?

Bagus korang semua hari ni?korang memang di cipta oleh Allah bukan untuk makan nasik sahaja, tapi siap dengan lauk, dan bila korang makan, insyaAllah badan dah sihat?korang kuat pulak beribadat?tak cukup yg wajib, korang tambah ngan solat2 sunnat, lepas asar pun solat sunnat, dahsyat?.mertua pun hairan..lalu tanya aku, hari ni berapa haribulan?

HA HA HA

Tapi Hamka, kau cakap nasi itik, aku tengok resipi kau, sama jer dengan nasi ayam?
aku kata: korang tahu apa itu nasi itik? Nasi itik adalah nasi yg di makan dengan kuah yg banyak, bila kuah banyak jadilah nasi itik..ha ha ha? wallahu'alam!

Ps: nanti bila dah jadi mayat nanti..akan ada ulat2 yg makan kita.. jemput2 cik ulat2 sekalian , makan2 jangan segan? makan lidah, telinga, hidung? sedap tu..ha! mata ada lagi sebelah, sila
makan..otak sarebrum pun sedap! sila2 :)


Nota: Artikel ini sudah lama aku simpan, dari di buat jeruk lebih baik aku sebarkan untuk pedoman dan iktibar...

1 comment:

ASH said...

nampak macam mengarut tapi tetap ada isi yang tersirat..

a k u W A R I S A Y A H

a k u W A R I S A Y A H