Thursday, September 17, 2009

Tazkirah Raya

Bila anak2 tidur, cuba perhatikan kaki2 diaorang. Belek jari2 kaki diaorang ni...ada nikmatnya bila kita buat macam tu. Sekurang-kurangnya kita akan berfikir sejenak akan diri kita dan ibubapa kita dulu membesarkan kita. Jerih dan payahnya mengasuh kita dari tidak mengenal "tahi ayam", sehinggalah sekarang - ditahun milenium yang serba canggih dan mencabar setiap hari. Noktahnya tidak ada siapa yang dapat menjangga dengan kalkulator peribadi.
Husnul zan, perjalanan masih diharapkan jauh untuk kita mengaut segala pahala dari amal perbuatan sesama insan dan kepada Robb yang satu. Tidak ada duanya melainkan satu...hanya kadangkala kita seakan alpa dengan diri kita dan umat sekeliling atas alasan tanggungjawap sehinggakan kita juga alpa dengan larangannya, sedang dalam waktu yang sama kita menurut seruannya.
Zuriat kita adalah anugerah dan amanah yang maha esa bagi mengekalkan keputihan kain hatinya, malah mereka juga adalah aset2 yang tidak ternilai harganya bilamana kita di alam barzakh kelak. Doa dari anak2 yang soleh itu diberitakan akan sampai bertali arus kepada kita kelak. Segala amal kebajikan mereka hasil dari tinggalan ilmu kita kepada mereka juga akan membuah hasil2 pahala yang berlipat kali ganda.
Soalnya, mampukah atau sudahkah kita melakukan perkara yang sama untuk ibubapa kita yang telah pergi dulu dari kita? Jika belum, bermakna ianya akan berulang kepada kita kelak. Jangan jadi anak2 yang melupai korban ibubapa...
Selamat hari raya idul fitri. Mari bersedekah untuk mereka hari ini. Mudah2an mereka tergolong dari roh2 yang berbahagia.
Amin...

No comments:

a k u W A R I S A Y A H

a k u W A R I S A Y A H